יישוב נטוש בגליל העליון

מסע בין יישובים קסומים בגליל העליון

הגליל העליון, פנינה ירוקה בצפון הארץ, שופע יישובים בעלי אופי ייחודי ותולדות מרתקות. במאמר זה נצא למסע בין כמה מהיישובים המיוחדים באזור – מתת, לבון, ראש פינה ועין זיתים – ונחקור את סיפורם, נופיהם ואטרקציותיהם.

ראש פינה – היסטוריה חיה

ראש פינה, השוכנת למרגלות הר כנען, היא אחת המושבות הוותיקות בישראל. היא נוסדה בשנת 1882 על ידי עולים מרומניה, אשר חיפשו חיים חדשים בארץ ישראל. המושבה, שנקראה בתחילה “גיא אוני”, שימשה כמרכז חקלאי חשוב, ובהמשך הפכה למוקד תיירותי פופולרי.

כיום, ראש פינה מציעה למבקרים שילוב מרתק של היסטוריה, נוף ואווירה גלילית אותנטית. ניתן לטייל בין סמטאותיה הציוריות, לבקר במוזיאונים ובאתרים היסטוריים, וליהנות ממגוון מסעדות ובתי קפה. אחד האתרים הבולטים במושבה הוא בית הכנסת העתיק, שנבנה בסוף המאה ה-19 ונחשב לאחד מבתי הכנסת היפים בארץ.

מתת – תצפית מרהיבה אל לבנון

מתת, יישוב קהילתי השוכן על הר בגובה 840 מטר, מציע נוף פנורמי עוצר נשימה של הגליל העליון והרי לבנון. מיקומו הגבוה של היישוב מעניק לו אקלים נעים, עם קיץ קריר וחורף מושלג. במתת מתגוררות כ-200 משפחות, שנהנות מאווירה כפרית שלווה, קהילה מגובשת ומגוון פעילויות חברתיות ותרבותיות.

אחד ממוקדי העניין הבולטים במתת הוא מצודת טגארט, הידועה גם כ”מצודת סאסא”. המצודה, שנבנתה בתקופת המנדט הבריטי, שימשה כנקודת תצפית אסטרטגית על גבול הצפון. כיום, המצודה משמשת כמפקדה גדודית של חיל האיסוף הקרבי.

לבון – קהילה צעירה עם חזון

לבון, יישוב קהילתי צעיר יחסית, הוקם בשנת 2000 וממשיך להתפתח ולגדול. היישוב מציע לתושביו איכות חיים כפרית, לצד קרבה למרכזים עירוניים כמו כרמיאל. בלבון פועלים גני ילדים, פעוטון, תנועת נוער וגן תעשייתי קטן, המספק מקומות תעסוקה לתושבים.

אחד המאפיינים הייחודיים של לבון הוא אופיו הקהילתי. התושבים מעורבים באופן פעיל בחיי הקהילה, ושותפים בקבלת החלטות וארגון אירועים. בלבון ישנה גם גמישות בנייה, המאפשרת למשפחות לבנות את בתיהן לפי טעמן, תוך שמירה על קו אדריכלי אחיד.

עין זיתים – סיפור של חלוציות

עין זיתים, יישוב קטן ששכן בסמוך לצפת, הוא דוגמה מרתקת לסיפור של חלוציות והתמדה. היישוב הוקם בשנת 1891 על ידי עולים מרוסיה, אשר חלמו להקים יישוב חקלאי עצמאי. אך למרות מאמציהם, עין זיתים (יישוב נטוש בגליל העליון) ננטש מספר פעמים עקב קשיים כלכליים וביטחוניים.

בשנות ה-40 הוקם במקום קיבוץ, אך גם הוא לא שרד לאורך זמן. סיפורו של עין זיתים, על אף היותו סיפור של כישלון התיישבותי, מעיד על רוח החלוציות והנחישות של המתיישבים הראשונים בגליל.

סיכום

היישובים מתת, לבון, ראש פינה ועין זיתים (יישוב נטוש בגליל העליון) הם רק חלק קטן מהיישובים המרתקים בגליל העליון. כל יישוב מספר סיפור ייחודי, ומציע למבקרים חוויה שונה. בין אם אתם מחפשים היסטוריה, נוף, תרבות או סתם שלווה גלילית, בגליל העליון תמצאו את מבוקשכם.