התמלא בחומר ונסגר לגמרי

חשיבות סתימת חורים בקירות

סתימת חורים בקירות היא משימה חשובה בתהליך שיפוץ או בנייה חדשה. חורים בקירות עלולים לפגוע במראה האסתטי של החדר, וכן לגרום לבעיות נוספות כגון חדירת אוויר, רעשים ואבק. לכן, חשוב לסתום (התמלא בחומר ונסגר לגמרי) חורים בקירות באופן מקצועי ומוקפד, על מנת לקבל תוצאה חלקה ואחידה. דבק השפכטל הוא חומר עיקרי המשמש לסתימת חורים קטנים וגדולים בקירות.

דבק שפכטל – מהות, הרכב ויתרונות

דבק שפכטל, המכונה גם “וול פילר פוטי” או “גלו פוטי”, הוא מרק דביק המשמש כחומר מילוי והחלקה של קירות. הוא מבוסס על תרחיף של שמן פשתן ומלאן אבקתי, ונמכר לרוב במכלים סגורים היטב כדי לשמור על לחותו. מרקמו דומה לחרס רך ודביק, וניתן לגוון אותו כהכנה לצביעה. לאחר שהוא מתייבש, דבק השפכטל מקשיח ומאפשר קבלת משטח חלק ואחיד. דבק השפכטל מתאים במיוחד לסתימת חורים () וסדקים בקירות, והוא נוח לעבודה ולמריחה בשל מרקמו הגמיש.

טיח – סוגים, הרכב ותהליך הכנה

טיח הוא חומר חיצוני או פנימי המכסה קירות ותקרות של בניינים. הטיח המודרני מורכב בעיקר ממלט, שהוא תערובת של חומר מליטה וחומרי מליטה כגון צמנט, סיד וגבס, לצד אגרגטים דקים כגון חול. קיימים מספר סוגי טיח עיקריים, כגון טיח פנים וטיח חוץ, וכן סוגים ייעודיים כמו טיח אקוסטי, טיח גרנוליתי וטיח תרמי. הכנת הטיח היא תהליך מורכב הכולל שלבי ערבוב וישור של מספר שכבות שונות.

סתימת חורים קטנים וגדולים

סתימת חורים בקירות מחולקת לשני סוגים עיקריים: סתימת חורים קטנים (עד 20 מ”מ בקוטר) וסתימת חורים גדולים (מספר ס”מ ומעלה). לסתימת חורים קטנים ניתן להשתמש בדבק שפכטל או בגבס, ואילו לסתימת חורים גדולים בקיר בטון נדרשים מלט ושפכטל, ובקיר גבס יש צורך בלוח גבס מיוחד. תהליך סתימת חורים גדולים בקיר גבס הוא מורכב יותר ועשוי לדרוש סיוע מקצועי.

השימוש במרית למריחה ועבודה עם חומרי מילוי

המרית היא כלי עבודה חשוב למריחה ויישום של חומרי מילוי כמו השפכטל והמלט. היא עשויה מידית אחיזה ולוח מתכת או פלסטיק דק המאפשר מריחה נוחה ואחידה. בתהליך סתימת חורים – התמלא בחומר ונסגר לגמרי, המרית משמשת למריחת שכבות השפכטל או המלט בצורה שווה על משטח הקיר. השימוש בשתי מריות במקביל מאפשר ערבוב מתמשך של חומר המילוי ושמירה על מרקם דביק ונוזלי.

נייר שיוף – סוגים, חומרים ושימושים

נייר שיוף, הידוע גם כנייר זכוכית או נייר לטש, הוא נייר עבה וחזק המצופה בחומרים שוחקים כגון גרגרי זכוכית או צורן קרביד. קיימים סוגים שונים של נייר שיוף בדרגות גסות שונות, מנייר גס לשיוף גס של משטחים, ועד נייר עדין המיועד לליטוש עדין. נייר השיוף משמש להסרת שכבות חומר, הפיכת משטחים למחוספסים או להחלקתם. בתהליך סתימת חורים, נייר השיוף נחוץ לשלב הגימור על מנת ליטש ולהחליק את משטח השפכטל או הטיח לאחר התייבשותו.

סיכום וטיפים לסתימת חורים מוצלחת

סתימת חורים בקירות היא משימה מורכבת הדורשת סבלנות וקפדנות. יש להקפיד על ניקוי משטח הקיר לפני המריחה, ולוודא שחומר המילוי (השפכטל או המלט) מורח בשכבות אחידות וללא גושים. לאחר התייבשות, חשוב לשייף את המשטח הקר היטב בעזרת נייר שיוף מתאים. טיפ נוסף הוא לחשוב על סוג הקיר (בטון או גבס) ולפעול בהתאם להנחיות לסתימת חורים בכל סוג קיר. ביצוע נכון של כל שלבי התהליך יבטיח קבלת תוצאה חלקה ואחידה לשביעות רצון מלאה.