קיבוץ בגליל העליון

פתיחה:

הגליל העליון, חבל הארץ הצפוני ביותר בישראל, הוא פנינה של טבע, היסטוריה ותרבות. מוקף בהרי הלבנון בצפון, בקעת בית הכרם בדרום, הים התיכון במערב ועמק החולה במזרח, הוא מתאפיין בנופים הרריים מרהיבים, חורש ים תיכוני צפוף ואקלים ייחודי. אזור זה, שהוא הגשום ביותר בישראל, משופע בנחלים זורמים, מעיינות ובפסגות הרים מרשימות, ובראשן הר מירון, ההר הגבוה ביותר בגליל. הגליל העליון הוא לא רק יעד תיירותי פופולרי, אלא גם ביתם של קהילות מגוונות וקיבוצים חלוציים, הממשיכים את דרכם של המתיישבים הראשונים ומעצבים את אופיו הייחודי של האזור.

גאוגרפיה ואקלים ייחודיים:

הגליל העליון נחלק לשלושה אזורים גאוגרפיים עיקריים: הגליל העליון המערבי, המתאפיין בנוף הררי מבותר בנחלים עמוקים כמו נחל כזיב ונחל בצת; מרום הגליל, שהוא האזור הגבוה והמרכזי ביותר, ובו פסגות כמו הר מירון והר אדיר; והגליל העליון המזרחי, הכולל את הרי נפתלי והרי צפת. קו העתק גאולוגי, המכונה העתק רום, חוצה את הגליל העליון ומותיר את חותמו על הנוף והצומח. ממערב לקו ההעתק, נפוצים סלעים צעירים יחסית, ואילו ממזרח לו, הסלעים עתיקים יותר. הבדל זה בא לידי ביטוי גם בגובה ובצורת הנוף. האקלים הים תיכוני הלח של הגליל העליון, עם כמות משקעים שנתית ממוצעת של מעל 600 מ”מ, מאפשר את קיומו של החורש הים תיכוני הצפוף ביותר בארץ, ובו מיני עצים וצמחים ייחודיים.

היסטוריה עתיקת יומין:

הגליל העליון הוא אזור בעל היסטוריה עשירה ומרתקת. שרידים ארכיאולוגיים מעידים על התיישבות אנושית באזור כבר בתקופה הפרהיסטורית. בתקופת הברזל, ישבו בגליל העליון שבטים כנעניים, ובהמשך נכבש האזור על ידי שבטי ישראל. בתקופת בית שני, הגליל הפך למרכז יהודי חשוב, ובמיוחד בתקופת המשנה והתלמוד התקיים בו יישוב יהודי משגשג, כפי שמעידים שרידי בתי כנסת עתיקים, כמו זה שבברעם. גם לאחר הכיבוש הערבי והצלבני, המשיכו יהודים להתגורר בגליל העליון, ובמאה ה-18 אף חודשה ההתיישבות היהודית באזור, בעיקר על ידי עולים מאירופה.

המועצה האזורית גליל עליון – קהילה תוססת בלב הטבע:

המועצה האזורית גליל עליון, שנוסדה בשנת 1950, היא ביתם של 29 קיבוצים הפרוסים על פני שטח נרחב. המועצה משקיעה רבות בחינוך, תרבות וספורט, ומפעילה מערכת חינוך עצמאית, מרכז תרבותי מפואר וקבוצת כדורסל מצליחה. החיים במועצה מתאפיינים בקהילתיות חזקה, ערבות הדדית וחיבור עמוק לטבע ולסביבה. יחד עם זאת, האזור מתמודד עם אתגרים כמו ריחוק מהמרכז, מחסור בתשתיות תעסוקה ומורכבות ביטחונית.

ברעם – קיבוץ עם מורשת עתיקה:

ברעם, קיבוץ בגליל העליון, הממוקם בלב הרי מרום הגליל, נוסד בשנת 1949 על ידי גרעיני השומר הצעיר. הקיבוץ נקרא על שם היישוב היהודי הקדום ברעם, ששרידיו נמצאים בסמוך. ברעם ידוע במטע הפירות המשובח שלו, במפעל “אלכם מדיקל” לייצור מוצרי רפואה ובמוזיאון בר-דוד לאמנות וליודאיקה. הקיבוץ מפעיל גם את מכינת גליל עליון, מדרשה קדם-צבאית המכשירה צעירים לשירות משמעותי ולמנהיגות חברתית.

להבות הבשן – יישוב חלוצי בלב העמק:

קיבוץ להבות הבשן, השוכן בעמק החולה, עלה על הקרקע בשנת 1945. הקיבוץ, שנקרא על שם ספר פולני שעסק במאבק לחירות, הוקם על ידי גרעין של עולים מגרמניה ומפולין ובוגרי השומר הצעיר. במהלך מלחמת העצמאות, סבל הקיבוץ מהתקפות והפגזות מצד הצבא הסורי, אך המשיך להיאחז בקרקע ולהתפתח. כיום, מתבססת כלכלת הקיבוץ על חקלאות, תעשייה ותיירות.

כפר סאלד – סיפור של התמדה והתחדשות:

כפר סאלד, הממוקם למרגלות רמת הגולן, הוא קיבוץ בגליל העליון שהוקם בשנת 1942 על ידי עולים מגרמניה, הונגריה וטרנסילבניה. הקיבוץ נקרא על שם הנרייטה סאלד, מנהיגת עליית הנוער. במהלך מלחמת העצמאות, הותקף הקיבוץ על ידי כוח ערבי גדול, אך הצליח להדוף את ההתקפה בסיוע הצבא הבריטי. בשנות ה-50, עבר הקיבוץ משבר בעקבות הפילוג בקיבוץ המאוחד, אך התאושש וקלט עולים חדשים מאמריקה הדרומית. כיום, מתבססת כלכלת הקיבוץ על חקלאות ותעשייה.

סיכום:

הגליל העליון הוא אזור ייחודי ומרתק, המשלב נופים קסומים, היסטוריה עתיקת יומין וחיים קהילתיים תוססים. המועצה האזורית גליל עליון והקיבוצים ברעם, להבות הבשן וכפר סאלד הם רק דוגמאות ספורות ליישובים המרכיבים את הפסיפס האנושי והתרבותי של האזור. כל אחד מהם מספר סיפור מרתק של התיישבות, חלוציות והתמודדות עם אתגרים, לצד חיים מלאי משמעות בקהילה ובטבע.