מדינאי ושדרן כדורגל ערבי

רקע ותחילת דרכו של זוהיר בהלול

זוהיר בהלול, יליד 24 בדצמבר 1950, הוא דמות מוכרת בנוף התקשורתי והפוליטי הישראלי. בהלול נולד בחיפה למשפחה ערבית-מוסלמית, אך בילדותו עבר לעכו בעקבות הצעה שקיבלה אמו לנהל בית יתומים לילדים מוסלמים. תקופת ילדותו בבית היתומים, לצד הילדים היתומים, השפיעה רבות על עיצוב אישיותו ותפיסת עולמו. בהלול עצמו ציין כי אלו היו השנים המאושרות בחייו, תקופה שהטביעה חותם משמעותי על דרכו העתידית. הרקע המשפחתי המיוחד, שכלל אם שהייתה עיתונאית במקצועה המקורי, סלל את הדרך לקריירה העתידית של בהלול בתחום התקשורת.

תחילת הקריירה התקשורתית והתבססות כשדרן ספורט

בשנת 1974 החל בהלול את דרכו המקצועית ברשות השידור כתחקירן בתוכנית “בין האזרח לרשות”. תפקיד זה היווה את נקודת הפתיחה לקריירה ארוכה ומגוונת בתחום התקשורת. עם הזמן, התגלה כישרונו הייחודי כשדרן ספורט, תחום שבו עתיד היה להתבלט ולהפוך לאחד השדרנים המובילים והמוכרים בישראל. בהלול שידר משחקי כדורגל עבור הרדיו והערוץ הראשון בטלוויזיה, כשסגנונו הייחודי והססגוני הפך לסימן היכר מובהק שלו. השימוש התכוף שלו במילה “ספקטקולרי” לתיאור מהלכים מרשימים הפך למזוהה איתו באופן כמעט בלעדי, עד כדי כך שהמונח הפך לחלק בלתי נפרד מהלקסיקון הספורטיבי הישראלי.

שיא הקריירה כשדרן ספורט והשפעתו על התרבות הישראלית

הפופולריות של בהלול כשדרן ספורט הגיעה לשיאים חדשים, והוא הפך לדמות מוכרת ואהובה בקרב אוהדי הספורט בישראל. סגנונו הייחודי זכה להד תרבותי משמעותי, עד כדי כך שהוא הונצח בפרודיה מפורסמת של להקת “הגשש החיוור” במערכון “‘שירים ושערים’ וטכנאים”. במערכון זה, דמותו של בהלול, המכונה “זוהיר אלול”, משדרת משחק של הפועל עכו בהתלהבות רבה כל כך, עד שהמאזינים מתקשים להבין איזו קבוצה הבקיעה את השער. פרודיה זו לא רק שיקפה את מעמדו כדמות תרבות, אלא גם הדגישה את השפעתו על השפה העברית והתרבות הספורטיבית בישראל. בהלול הצליח ליצור סגנון שידור ייחודי שהיה מזוהה איתו באופן בלעדי, תוך שהוא משלב התלהבות, דיוק ויכולת לצייר תמונה מילולית עשירה של המתרחש במגרש.

פעילות עיתונאית מעבר לספורט וגיוון תקשורתי

למרות הצלחתו הרבה כשדרן ספורט, בהלול לא הסתפק בתחום זה בלבד. הוא המשיך לפתח את הקריירה העיתונאית שלו בכיוונים נוספים, תוך התמקדות בקידום המגזר הערבי בישראל. במהלך שנות התשעים, הוא הגיש בערוץ הראשון תוכניות אקטואליה בשפה הערבית ותוכניות אירוח, מה שהרחיב את השפעתו מעבר לעולם הספורט. לאחר עזיבתו את רשות השידור ב-2005, בהלול המשיך לגוון את פעילותו התקשורתית. הוא עבד בערוץ 2, הגיש את מהדורת החדשות בערבית של HOT, ואף הגיש תוכנית ברדיו א-שמס. בנוסף, הוא היה מהכותבים הקבועים באתר האינטרנט ONE, מה שהדגים את יכולתו להסתגל לפלטפורמות תקשורת מגוונות. אחד השיאים בקריירה העיתונאית שלו היה פרסום “האנציקלופדיה לכדורגל ישראלי” ב-2010, פרויקט שארך שבע שנים ונחשב לעבודת מחקר מקיפה ומשמעותית בתחום הכדורגל הישראלי.

המעבר לפוליטיקה והכניסה לכנסת

בדצמבר 2014 חל מפנה משמעותי בקריירה של בהלול כאשר הצטרף למפלגת העבודה לקראת הבחירות לכנסת העשרים. החלטה זו סימנה את תחילת דרכו הפוליטית הרשמית, כשהוא מתמודד בבחירות המקדימות של המפלגה לקביעת רשימת מועמדיה לכנסת. בהלול הצליח לגבור על חבר הכנסת והשר לשעבר ראלב מג’אדלה בהתמודדות על המקום ששוריין למיעוטים, הישג שהדגיש את כוחו הפוליטי המתעורר. הוא הוצב במקום ה-17 ברשימת “המחנה הציוני” לכנסת, ונכנס לכנסת העשרים לאחר שהמפלגה זכתה ב-24 מנדטים. מעבר זה מהתקשורת לפוליטיקה היווה אתגר משמעותי עבור בהלול, שנדרש להתאים את כישוריו התקשורתיים והציבוריים לזירה הפוליטית המורכבת.

פעילות פרלמנטרית ועמדות פוליטיות מורכבות

כחבר כנסת, בהלול כיהן כחבר בוועדת הפנים והגנת הסביבה ועמד בראש מספר שדולות חשובות, כולל השדולה לקידום הספורט, השדולה לערים מעורבות בישראל והשדולה לקידום חיים משותפים בין ערבים ויהודים. פעילותו הפרלמנטרית שיקפה את מחויבותו לקידום דו-קיום וצדק חברתי, תוך שהוא מנסה לגשר בין זהותו הערבית-פלסטינית לבין חברותו במפלגה ציונית. עם זאת, עמדותיו הפוליטיות לעיתים עוררו מחלוקת, כפי שבא לידי ביטוי באפריל 2016 כאשר סירב לכנות מפגע פלסטיני כ”מחבל” בראיון רדיופוני. אירוע זה הדגיש את המורכבות של מעמדו כפוליטיקאי ערבי-ישראלי בכנסת, ואת האתגרים שניצבו בפניו בניסיון לייצג את בוחריו תוך שמירה על עמדותיו האישיות.

סיום הקריירה הפוליטית והמשך דרכו

הקריירה הפוליטית של בהלול (מדינאי ושדרן כדורגל ערבי) הגיעה לסיומה באוקטובר 2018, כאשר התפטר מהכנסת במחאה על חוק הלאום. החלטה זו באה לאחר תקופה של מתיחות גוברת בינו לבין מפלגתו, כאשר הוא חש שאינו יכול להמשיך לתמוך במדיניות המפלגה בנושאים מסוימים. התפטרותו סימלה את סיום פרק משמעותי בחייו הציבוריים, אך לא את סוף מעורבותו בחיים הציבוריים בישראל. לאחר עזיבתו את הפוליטיקה, בהלול חזר לעסוק בתקשורת, כפי שבא לידי ביטוי בהשתתפותו בקמפיין פרסומות של בנק הפועלים בשנת 2022, סביב אירועי המונדיאל בקטאר. קריירה מגוונת זו, שכללה תפקידים בולטים בתקשורת ובפוליטיקה, הפכה את בהלול לדמות ציבורית משפיעה ומורכבת בחברה הישראלית, המייצגת את האתגרים והאפשרויות הטמונים בחיים המשותפים של יהודים וערבים במדינת ישראל.