יישוב קהילתי בגליל

מבט על הגליל התחתון – חבל ארץ מרתק בצפון הארץ

הגליל התחתון הוא חבל ארץ ייחודי ומרתק השוכן בצפון הארץ. למרות היותו חלק מאזור הגליל הידוע, הגליל התחתון מתאפיין בנוף הררי נמוך יחסית לעומת האזורים הצפוניים יותר. האזור משתרע על פני שטח גדול מעמק יזרעאל הפורה בדרום ועד לערים עכו וראש הנקרה שבחופי הים התיכון בצפון. גבולותיו המערביים הם עמק זבולון והכרמל, ובמזרח הוא גובל בכנרת ובעמק הירדן. בתחומי הגליל התחתון נמצאות גם ערים גדולות כמו כרמיאל, שפרעם וסח’נין. אזור זה מהווה מרכז חשוב ומרכזי לפעילות כלכלית, חברתית ותרבותית בצפון הארץ.

סוגי קרקע מגוונים ועשירים בגליל התחתון

חלקו הגדול של הגליל התחתון מורכב מסלעי גיר ימיים, אשר לאורך מיליוני שנים הפכו לקרקעות פוריות ועשירות במינרלים חיוניים. סוג קרקע נוסף שנפוץ באזור הוא הטרה רוסה החומה, קרקע עתירת מינרלים שמקורה בתהליכי ההתגבשות של סלעי הגיר. קרקע זו מזינה את היערות הירוקים והפורחים בגליל התחתון. במזרח האזור, קרוב לרמת הגולן, ניתן למצוא גם סלעי בזלת קשים מאוד שהגיעו משפכי הלבה של הר הגעש החרמון. סלעים אלו התפוררו עם הזמן ויצרו קרקעות פוריות במיוחד להתפתחות צמחייה ועשירות בתכולת מינרלים גבוהה.

איתור מקורות מים והבטחת אספקה סדירה

במשך שנים רבות התמודדו היישובים בגליל התחתון עם אתגר משמעותי של מחסור במים. עד שנת 1932 הסתמכו היישובים אך ורק על מעיינות מקומיים שכמויות המים בהם אפשרו בקושי שימוש ביתי וזנחו כל אפשרות לניהול חקלאות שלחין. קידוח בקעת יבנאל היה הראשון שאיפשר אספקת מים להשקיה, אולם זכות השימוש במים הייתה יקרה מלהכיל. המצב השתנה באופן משמעותי לאחר שהונח צינור המחבר בין הכנרת לבקעה ב-1942, ויישובים נוספים הצטרפו למקור המים החדש. בכל זאת, המאבק להשגת מקורות מים איכותיים ובכמויות מספקות נמשך במשך עשורים נוספים והיה מוקד מאבקים ציבוריים ומו”מ מול גורמי הממשלה.

מועצה אזורית הגליל התחתון – גוף שלטוני מוביל באזור

הגליל התחתון מנוהל בידי המועצה האזורית הגליל התחתון, גוף שלטוני מקומי אשר הוקם במסגרת הקמת מערכת השלטון המקומי בישראל בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת. בתחומי המועצה נמצאים כיום 18 יישובים, שמרביתם הם מושבים ויישובים קהילתיים. חלק מהיישובים הם כפרים בדואים ערביים. ביישובים אלו חיים כ-30,000 תושבים. במהלך השנים הייתה כוונה לשנות את שמה של המועצה ל”שער הגליל” במטרה למתג מחדש את האזור ולפתחו, אולם לבסוף הוחלט להותיר את השם המקורי. פעילות המועצה כוללת ניהול התחומים הרגילים של רשות מקומית כגון חינוך, תברואה, תרבות, פיתוח תשתיות ועוד.

גבעת אבני – יישוב קהילתי חדש באוכלוסייה גדלה

היישוב הקהילתי גבעת אבני הוא היישוב הגדול ביותר במועצה האזורית הגליל התחתון, עם אוכלוסייה של כ-2,100 תושבים נכון לשנת 2022. זהו יישוב חדש יחסית שהוקם רק בשנת 1991, על שרידי הכפר הערבי הנטוש לוביה. היישוב קרוי על שמו של שלמה אבני, שכיהן כמנכ”ל משרד השיכון וסייע רבות בהקמת היישוב. למרות היותו יישוב חדש יחסית, גבעת אבני (ישוב קהילתי בגליל) כבר מציעה שירותים רבים לתושביה כמו מוסדות חינוך (גני ילדים, בית ספר יסודי), מתקני ספורט ופנאי, ספרייה ציבורית, מרכז קהילתי ובתי כנסת. פעילים ביישוב גם סניפים של תנועות הנוער הגדולות בני עקיבא והתנועה החדשה. כמו בעבר גם היום ממוקמים בגבעת אבני ובסביבתה שרידים היסטוריים שונים כמו מצבות ואתרים ארכאולוגים משמעותיים.

עמק יזרעאל ויישוב אחוזת ברק – מפעם חקלאי למרכז אוכלוסייה

במערבו של הגליל התחתון נמצאת המועצה האזורית עמק יזרעאל. זוהי מועצה גדולה המשתרעת על שטח של כ-350,000 דונם ובתחומה נמצאים 15 קיבוצים, 14 מושבים, 7 יישובים קהילתיים, 2 כפרי מיעוטים ושכונת משפחות אחת הצמודה לבסיס צבאי. העמק הפורה הפך עם השנים ממרכז חקלאי למרכז אוכלוסייה משמעותי בצפון הארץ. אחד היישובים הבולטים במועצה הוא היישוב הקהילתי אחוזת ברק, השני בגודלו במועצה עם אוכלוסייה של כ-2,400 תושבים. אחוזת ברק הוקם בשנת 1998 על אדמות שהיו שייכות בעבר לקומונה “מחנה ישראל” של פועלי אגודת ישראל. הקומונה הוקמה בשנת 1925 במטרה להקים “עיר גנים” לציבור החרדי, אך נכשלה ונעזבה תוך כעשור. ביישוב החדש, שנקרא על שם ברק בן אבינועם משופטי ישראל, פועלים כיום מוסדות חינוך, מתקני ספורט ופעילויות של תנועות הנוער הגדולות בארץ.

משגב והגלבוע – מועצות אזוריות הירוקות של הגליל

בלב הגליל ממוקמת המועצה האזורית משגב, הכוללת 35 יישובים קהילתיים כפריים מסוגים שונים. חלק מהיישובים הם קיבוצים שעברו תהליך של “התחדשות”, כלומר פתיחה לשוק הפרטי ולחברה הישראלית הכללית. מספר יישובים במועצה הם יישובים בדואים. במרכז השירותים המרכזי של המועצה ממוקמים מוסדות חינוך, מרכזי תרבות ופנאי, ובמרחב הכפרי הירוק נפרשים יערות, שבילי טיול ואתרים לפעילות חוץ. מדרום למשגב, בחלקו המזרחי והדרומי של הגליל התחתון, שוכנת המועצה האזורית הגלבוע. בתחומי מועצה זו נמצאים 33 יישובים מסוגים שונים – 14 מושבים, 8 קיבוצים, 5 יישובים ערבים וכפרים נוספים. שטחה של המועצה משתרע על כ-250,000 דונם ממרגלות הר הגלבוע ועד לקצה הדרומי של הגליל התחתון.

גדעונה – מכפר עבודה לקהילה מלוכדת וירוקה

היישוב גדעונה, ישוב קהילתי בגליל, השייך למועצה האזורית הגלבוע, הוקם בשנת 1949 כ”כפר עבודה” לעולים חדשים מתימן. הוא נבנה בסמוך למעיין חרוד ההיסטורי ובשנותיו הראשונות התבססה כלכלת היישוב על עבודות ייעור, חקלאות במשקי עזר וכן עבודה שכירה במקומות אחרים. כל משפחה קיבלה בית קטן ומגרש של 2.5 דונם. ההתיישבות הראשונית הייתה קשה והתנאים היו צנועים, אך עם השנים המקום התפתח לקהילה מגובשת ומלוכדת. כיום נמצאים בגדעונה כ-25 משפחות, ובנוסף לבתים פרטיים יש ביישוב גם מוסדות ציבור כמו בית כנסת, גני ילדים וספריה. בסביבת גדעונה ממוקמים אתרים היסטוריים נוספים כמו בית הקברות של ראשוני עין חרוד, יער וינגייט ומעיין חרוד שהפך לגן לאומי.